گام دوم: یافتن و تدوین پیشینه پژوهش | porseshneshan

در پروپوزال مدیریت نیز بعد از بیان مساله و اهمیت و ضرورت تحقیق به مبانی نظری و پیشینه سایت مبانی نظری پژوهش پرداخته می‌شود. ادبیات تحقیق لازمه انجام هر مطالعه‌ای است زیرا هم به درک بیشتر پدیده مورد مطالعه کمک می‌کند و هم مانع از انجام دوباره کاری می‌شود. در تحقیق کتابخانه ای ابزار اصلی گردآوری داده‌ها مطالعه پیشینه پژوهش است. در مطالعات کیفی مانند انواع روش‌های فرامطالعه شامل روش فراترکیب و روش فراتحلیل از مطالعه ادبیات و مبانی نظری پژوهش استفاده می‌شود. اگر درست صورت پذیرد، به بیان مسئله کمک می‌کند و یافته‌های تحقیق را به پزوهش‌های قبلی متصل می‌سازد. بررسی پیشینه در هر تحقیق علمی چه در قالب مقاله مروری و چه در قالب مقاله علمی-پژوهشی الزامی است.

  • این مرحله به شما کمک خواهد کرد تا روی ساختار پیشینه تحقیق خود کار کنید و نشان دهید تحقیق شما به چه شکلی دانش فعلی را گسترش خواهد داد.
  • وقتی که پژوهشگر در مورد پیشینه تحقیق موضوع خود مطالعه می کند مقداری زمان صرف می شود.
  • اکنون باید در مورد موضوع انتخابی و سوال تحقیق خود به جستجو و تحقیق بپردازید.
  • بررسی پیشینه تحقیق، توانایی محقق را در انتخاب اطلاعات مهم و ارتباط آنها با یافته های تحقیق، نشان می دهد و چارچوبی برای اجرای تحقیق، فراهم می آورد.
  • همانطور که در بخش ساختار توضیح دادیم؛ هر بخش از پیشینه تحقیق یک نقش مهم را ایفاء می‌کند.
گام دوم: یافتن و تدوین پیشینه پژوهش | porseshneshan

تحت عنوان تأثیرات گردشگری بر شیوه های توسعه مدیریت پایدار فاضلاب در شبه جزیره بلیزانجام شد . هدف از این تحقیق بررسی رویکرد اساسی برای تجزیه و تحلیل داده های فرهنگی اجتماعی .برای  بررسی ادراکات و عملکردهای انسان در رابطه با توسعه مدیریت آب ، فاضلاب و انرژی در یک مقصد سریع گردشگری در سواحل بلیز بود . یافته های تحقیق نشان داد .که درک محلی ناشی از اقدامات فرهنگی ، وقایع و فرایندهای تاریخی ، مسائل سیاسی و اقتصادی معاصر و آگاهی متغیر از تغییر محیط است.

مرور تحلیلی با دیدگاه عملی تر و روشمندتر به بررسی متون و پژوهش های مورد نظر می پردازد. هدف این رویکرد شناسایی دقیق تر پژوهش های موجود و آگاهی از برخی جنبه های آن به منظور استفاده در پژوهش در دست انجام است. علت «روشمند» خواندن این نوع مرور آن است که براساس نظم خاصی(بجز نظم تاریخی) تحلیل ها ارائه می شود. در این رویکرد، پژوهش های مورد بررسی از دیدگاه های مختلف مقایسه می شوند و وجوه تشابه و تمایز آن ها مشخص می شود.

بررسی نظری‌ (Theoretical Review)

مرکز مشاوره پروپوزال (الو تز) از گردهم آمدن تعدادی از فارغ التحصیلان نخبه و با انگیزه در رشته های مختلف تشکیل شده است و هدف آن یاری رساندن به دانشجویان کشور جهت ارائه پژوهش هایی با سطح بالا و نوین است. در واقع این مرکز مشاوره پروپوزال در تلاش است با با بهره گیری از ذهن خلاق متخصصین خود خدماتی متفاوت، ارزشمند و مفید را به جامعه علمی کشور ارائه نماید. پیشینه هایی که حاصل تحقیق در داخل جامعه آماری مورد نظر محقق است و پیشینه های مربوط به سایر جوامع آماری است. به محقق کمک می کند تا دریابد تا کنون چه کارهایی انجام شده و چه کارهایی باید دنبال شود یا آن که چه کارهایی ناتمام مانده که باید کامل شوند. یک نوع پژوهش است که منابع را به صورت یکپارچه مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد تا چارچوبی جدید در ارتباط با حوزه‌ مورد بحث ایجاد شود.

گام ششم: پیش به ‌سوی نگارش