مادربرد چیست اجزای مختلف مادربرد کامپیوتر چیست و کارایی آن چیست ؟ بانی نو

از مهم‌ترین برندهای سازنده و ارائه‌دهنده مادربرد کامپیوتر می‌توان به گیگابایت، ایسوس، ام اس آی MSI و ای اس راک AsRock اشاره کرد. همچنین از آنجایی که کارت گرافیک یکی از قسمت‌های اصلی و بسیار مهم هر سیستم گیمینگ است؛ مادربردهای گیمینگ غالباً دارای بیش از یک شکاف توسعه PCIE به‌منظور نصب دو یا چند کارت گرافیک در پیکربندی‌های چندگانه هستند. پردازنده شرکت اینتل با مدل core i7 جزو ششمین نسل از پردازنده های این شرکت است که با به کارگیری معماری اسکای لیک ساخته شده است. این سری از پردازنده های این شرکت با فناوری ساخت 14 نانومتری طراحی شده اند که منجر به مصرف توان کمتر و بازدهی بیشتر می شود. توجه داشته باشید که برای نصب این پردازنده، همانند دیگر پردازنده های سری اسکای لیک، شما احتیاج به مادربردی با مدل LGA 1151 اینتل و چیپ ست Z170 دارید و هر مادربردی برطرف کننده نیاز شما نخواهدبود. از مزایای این پردازنده می توان به این نکته اشاره نمود که دارای 4 هسته پردازشی و 8 رشته است و قادرخواهد بود چندین برنامه را به صورت همزمان اجرا کند در حالیکه عملکرد سیستم دچار هیچ افتی نشود.

این دو هدف اصلی و مهم یک ماردبرد است که تقریباْ تمام اجزای تشکیل‌دهنده‌ی آن برای اجرای این دو هدف کار می‌کنند. اما نگه‌داری، تجزیه و تحلیل و بازخورد عملکرد قطعات نیز از اهداف دیگر مادربردها هستند. رندرگیری به فرایند تولید یک ویدیو یا تصویر از مدل های دو یا سه بعدی گفته می شود که به وسیله یک برنامه کامپیوتری انجام می شود.

طریقه رمزگذاری و تغییر رمز در ویندوز 10

اگر به‌طور دقیق بخواهیم به آن اشاره کنیم، ریست سوئیچ، کانکتورهای LED و بلندگوها ضروروی نیستند. وجود پین‌های ۱۲ ولتی باعث ایجاد مشکل بزرگتری شده است؛ درواقع پردازنده‌ها روی آن ولتاژ کار نمی‌کنند. به‌عنوان مثال، پردازنده‌های اینتل برای فعالیت روی مادربرد Asus Z97 به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ولتاژی بین ۰.۷ تا ۱.۴ ولت ایجاد کنند. پردازنده‌های امروزی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش تولید حرارت، در شرایط کاری مختلف از ولتاژ متغیری بهره می‌برند. بنابراین هنگام انجام امور سبک پردازنده می‌تواند با کمتر از ۰.۸ ولت فعالیت داشته باشد.

  • کانکتورهای حافظه داخلی برای اتصال دستگاه‌های ذخیره‌سازی مانند هارد درایو مکانیکی و SSD مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • تصویر بالا، از یک مادربرد ASRock 939SLI32، به وضوح تراشه‌های NB/SB را نشان می‌دهد؛ هر دوی آن‌ها در زیر هیت‌سینک‌های آلومینیومی پنهان هستند؛ اما یکی از آن‌ها که به سوکت پردازنده نزدیک‌تر است و در وسط تصویر قرار گرفته، Northbridge است.
  • سوکت متصل به مادر برد چگونه است؟ شاید نام سوکت را بارها در تلفن های همراه و کامپیوترها شنیده باشید این قطعه بسیار مهم است و نحوه نصب آن می تواند نقش بسیاری مهمی بر روی کامپیوتر شما بگذارد.
  • شیارهای (اسلات‌های) PCI-E بسته به اندازه‌شان و تعداد لاین‌هایی که دارند به چهار دسته x۱، x۴، x۸ و x۱۶ تقسیم می‌شوند.
  • امروزه تراشه Northbridge داخل خود پردازنده تعبیه می‌شود و شما نمی‌توانید این تراشه را روی مادربرد ببینید.
Motherboard چه قسمت هایی دارد؟ چه قطعات سخت افزاری بر روی Mainboard کامپیوتر نصب شده اند؟ در این سری مقالات قصد داریم درباره Motherboard کامپیوتر صحبت کنیم و اجزاء مختلفتش رو با هم بررسی کنیم.با ما همراه باشید… نکته اصلی این است که به یاد داشته باشید مادربرد شامل واحد پردازش مرکزی، حافظه و تمام اتصالات بقیه سخت‌افزارهای سیستم رایانه‌ای است. هر دوی این پورت‌ها برای انتقال تصویر به نمایشگرهای خارجی هستند با این تفاوت که پورت HDMI قابلیت انتقال تصویر و صدا را به صورت همزمان دارد در حالی که پورت DisplayPort فقط قابلیت انتقال تصویر را دارد. در حال حاضر جدیدترین نسخه پورت HDMI نسخه ۲.۰ آن است که در بیشتر مادربردهای جدید از آن استفاده شده است (نسخه جانبی آن یعنی نسخه ۲.۱ نیز عرضه شده است). انجام این کار به دو دلیل توصیه نمی‌شود؛ اول اینکه به دلیل تنظیم شدن سرعت روی سرعت پایین‌تر، از سرعت بالاتر ماژول دیگر محروم خواهید شد و دوم اینکه احتمال آنکه این کار در برخی موارد به کارایستایی (کرش) کامپیوتر منجر شود وجود دارد.

معرفی بهترین پردازنده‌ های موبایل 2021

در سایت آی تی بازار که آخرین قیمت کالاهای دیجیتال و فروشندگان فعال را در اختیار کاربران قرار می دهد، می توانید اطلاعات کافی و دقیقی در مورد انواع مادربرد گیمینگ ایسوس، مین برد گیگابایت، مادربرد بایوستار و مادربرد ام اس آی  کسب نمایید. تفاوت چیپ‌ست‌ها با یکدیگر در امکانات‌شان، پشتیبانی آن‌ها از فناوری‌های خاص و مشخصات فنی‌شان است. مثلا بعضی از چیپ‌ست‌ها از تعداد بیشتری پورت USB، شیار PCI-E و اتصال‌دهنده (کانکتور) SATA و همچنین حافظه رم بیشتر و قابلیت Overclock (استفاده از یک قطعه با سرعتی بیش از حد استاندارد آن) پشتیبانی می‌کنند و لذا برای کاربری‌های حرفه‌ای‌تر، مناسب‌ترند.

Gigabyte H410M S2H LGA 1200 Motherboard

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار