قیمت مادربرد کامپیوتر ️ مقایسه مشخصات و خرید مادربرد گیمینگ و خانگی زومیت

در یک کلام، توانایی‌های یک مادربرد E-ATX خیلی زیاده و در عین حال قیمت بالایی هم داره. هنگام بوت شدن سیستم و قبل از نمایش لوگوی ویندوز، اطلاعات مادربورد نمایش داده می‌شود. برای اینکه بتوانید این اطلاعات را بنویسید، می‌توانید از دکمه Pause/Break استفاده کنید تا فرصت لازم برای نوشتن و یا دیدن دقیق مدل مادربرد را داشته باشید. اگر قصد خرید یا تعویض CPU و یا کارت گرافیک دارید، مقاله “راهنمای خرید CPU” و “راهنمای خرید کارت گرافیک” را مطالعه کنید. در مادربرد حافظه‌ای محدود و فقط خواندنی به نام CMOS وجود دارد که اطلاعات فنی اجزای سخت افزاری و الکترونیکی کامپیوتر را در خود نگه می‌دارد. در هنگام بوت شدن سیستم، این حافظه اطلاعات حیاتی و تکنیکی لازم را درباره کامپیوتر به سیستم می‌دهد تا تمامی اجزای سخت افزاری به درستی شناخته و هماهنگ شوند.

  • مشکلات دیگری مانند آسیب های ناشی از آتش سوزی، آسیب های ناشی از دود؛ آب و حتی ضربه های فیزیکی می توانند باعث خراب شدن مادربرد و حتی قطعات داخلی کامپیوتر شوند.
  • همچنین مادربردهای ATX از نظر طراحی بهتر به نظر خواهند رسید و فضای داخلی بسیار خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهند.
  • پس از مدتی خط تولید محصولات اصلی این شرکت با نام تجاری جی فورس به بازار عرضه گردید.
  • در اینجا باید بگوییم مادربردهای امروزی معمولا دارای یک یا دو پورت USB ۲.۰ و چندین پورت USB ۳.۲ بوده و می‌توانند نیاز هر کاربری را برطرف کنند.
  • در مورد شیارهای PCI-E M۲ باید بگوییم این شیارها با نام PCI-E NVMe نیز شناخته می‌شوند ولی به هر حال کارکردشان همانی است که در بالا ذکر شد.
  • وظیفه این باتری نگهداری و حفظ تنظیمات انجام شده در بایوس و نیز محاسبه زمان و تاریخ سیستم در مدتی که سیستم خاموش است، می باشد.
چیپ پل شمالی (Northbridg) روی مادربردها بر اساس اینتل به پردازنده کمک می‌کند تا با رم کار کند. روی مادربردهای بر اساس AMD ارتباط کارت تصویر را فراهم می‌کند چون کنترل گر حافظه درون CPU قرار دارد. چیپ‌های فعلی پل شمالی کارهای زیادی انجام می‌دهند و بسیار گرم می‌شوند و باید هیت‌سینک و فن خاص خود را داشته باشند. شکل و اندازه مادربورد در طرحهای ان‌ال‌ایکس و آ تی‌ایکس می‌باشد که دومی بیشتر رایج‌تر است. از چیپست‌های معروف به کار رفته در مادربردهای امروزی می‌توان اینتل (Intel) و ای‌ام‌دی (AMD) را نام برد.

Motherboard ASUS Z690 TUF PLUS GAMING WIFI DDR4

همه و همه  با پورت USB به سیستم ها متصل می‌شوند.البته  امروزه اسلاتی برای اجزای خارجی به صورت جداگانه در روی مادربرد ها تعبیه کرده‌اند. سرعت انتقال اطلاعات در یک پورت تاندربولت ۳.۰ یا ۴.۰ حدود ۴۰ گیگابیت در ثانیه است که با پورت USB ۴.۰ برابری می‌کند و دو برابر سرعت جدیدترین نسخه پورت ۳.۰ USB یعنی USB ۳.۲ نسل دوم (Gen ۲) است. ضمنا پورت تاندربولت با پورت ۳.۲ USB نوع C نیز سازگاری دارد و اتفاقا از نظر ظاهر نیز بسیار شبیه به آن است. این یعنی اگر مادربرد شما پورت تاندربولت داشته باشد می‌توانید به راحتی با یک کابل تاندربولت یا حتی کابل USB ۳.۲ نوع C دستگاه‌های خارجی را که دارای پورت تاندربولت یا پورت USB ۳.۲ نوع C هستند به آن وصل کنید. اندازه این شیار دقیقا به اندازه شیار PCI-E x۴ است ولی مختص نصب درایوهای SSD با رابط NVMe است یعنی نمی‌توانید چیز دیگری به غیر از درایو SSD در آن نصب کنید. همچنین درایوهای SSD هم بدون واسطه قابلیت نصب در شیار PCI-E x۴ را ندارند و اگر بخواهید یک درایو SSD را در یک شیار PCI-E x۴ نصب کنید حتما به یک مبدل نیاز خواهید داشت که حتی ممکن است باعث افت سرعت درایو نیز بشود.

این مادربرد عرض بیشتری دارد که به دلیل افزایش اسلات‌های DIMM مدنظر قرار داده شده است. قابلیت‌های مادربرد E-ATX بسیار دیوانه‌کننده است و در هیچ شرایطی در زمره مادربردهای ارزان قیمت قرار نمی‌گیرد. پذیرها و پردازنده‌های آن‌ها کاملا متفاوت است و بسیار قدرتمندتر از مادربردهای دیگر عمل می‌کنند. اگر می‌خواهید با استفاده از بهترین قطعات کامپیوتر یک سیستم شخصی ساخته یا صرفا می‌خواهید اطلاعاتی در مورد مادربردها کسب کنید می‌توانید با این مطلب همراه باشید. ما به شما خواهیم گفت که محبوب‌ترین مادربردها کدام‌ها هستند و چه کارهایی را انجام می‌دهند.

مادربرد کامپیوتر نوع UEFI چگونه کار می‌کند؟

بین مادربرد گیمینگ و مدل‌های معمولی اختلاف زیادی وجود دارد اما شما باید این دو گزینه را با هم مقایسه کنید تا ببینید چه چیزی برای نیازهای شما مناسب است. یک مادربرد گیمینگ قدرتمندتر است و ویژگی‌های بیشتری دارد، اما این بدان معنا نیست که برای هر فردی مناسب و ضروری باشد. برای تصمیم‌گیری لازم است علاوه بر نیازتان، قیمت مادربرد و بودجه خود را نیز مد نظر داشته باشید. زمانی که مادربرد درون کیس کامپیوتر قرار می‌گیرد، تنها این پورت‌ها هستند که از کیس بیرون می‌زنند و می‌توانند نمادی بیرونی از میزان قدرتمندی مادربرد باشند.

مادربرد ایسوس مدل PRIME H310M-K R2.0

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار